BOEKPRESENTATIE, FOTO'S en FILM

 

Op 22 november 2010 vond er een boekpresentatie plaats in het Ronald McDonald Huis in Tilburg. Erica Theloosen, de schrijfster van het boek 'Genieten van Successen - Ondernemers vertellen' had mij gevraagd om het voorwoord te schrijven. In dit boek vertellen 8 ondernemers over hun successen. Dit boeiende boek maakt onderdeel uit van de prachtige 'parelreeks' (www.deparelreeks.nl/boekpresentaties/foto-s-genieten-van-successen.html).  Voor wie het boek 'Genieten van Successen - Ondernemers vertellen' nog niet in zijn bezit heeft, volgt hier het voorwoord*.

VOORWOORD

Ik zei meteen 'ja' toen Erica mij vroeg of ik het voorwoord wilde schrijven. Omdat dit een bijzonder boek is, vind ik het een eer dat te mogen doen. Als succescoach en supervisor heb ik het voorrecht om vele mensen te mogen adviseren en begeleiden, van startende ondernemers tot succesvolle zakenmensen en topsporters. Vanuit mijn werk weet ik wat er allemaal bij komt kijken om je dromen en doelen te kunnen verwezenlijken. Daarom kan ik je de verhalen in dit boek van harte aanbevelen. Ze komen uit de praktijk en zijn waardevoller dan dan menig boek van een theoretisch onderlegde managementgoeroe. Ondernemers hebben praktische aanwijzingen nodig en geen ingewikkelde uiteenzettingen. Het zijn gedreven doeners, die doorzetten tot ze hun doelen hebben bereikt. Geen woorden maar daden is hun devies.

Hoewel de verhalen in dit boek sterk uiteenlopen, is er toch één overeenkomst. De ondernemers die aan het woord komen zijn stuk voor stuk enthousiaste creatievelingen, die hun sterke punten met passie benutten om hun dromen waar te maken. Doe dus vooral wat je leuk vindt en wat je goed kunt. Ook als je omgeving er niets van begrijpt. Want wanneer je consequent en met beleid je hart blijft volgen, ben je eigenlijk al succesvol!

Ondernemen is een reis en die begint met de eerste stap. Een goed begin is niet voor niets het halve werk... De poolavonturen van Marc Cornelissen leren ons dat reizen soms letterlijk pijn en koude voeten opleveren. Het is een kwestie van afzien en doorzetten, zelfs als het flink tegenzit. Zo zal elke ondernemer vroeg of laat weerstanden moeten overwinnen. Driekwart van de startende ondernemers haakt daarom binnen vijf jaar af. Dat is jammer, want op die manier gaan veel goede ideeën verloren. Ik ben het met Marc eens dat succes vooral bepaald wordt door 'onzichtbare' factoren, zoals je passie, visie en missie. Lees beslist ook wat Wim van de Waarsenburg met zijn succesvolle bedrijf Movico over het omgaan met klanten vertelt. Wij kunnen daar - zeker in Nederland - veel van leren. En misschien is ondernemen inderdaad een vorm van entertainen, want je geeft je klanten fijne ervaringen met je producten en diensten. We vinden die klantvriendelijkheid trouwens ook terug in het levensverhaal van Robert Boonen (directeur van Polikliniek de Blaak). Ook voor hem is de klant (in zijn de 'patiënt') zoals hij zelf zegt: de 'baas'.

De 3 P's van Marjolein van Nieuwkasteele (marktonderzoek) geven ons een kijkje in het zakelijk belang van een persoonlijke aanpak, waarin netwerken centraal staat. Bijzonder ontroerend en inspirerend is bovendien het verhaal van Nicole Lodewijks, die na een ernstig ongeluk vanuit de WAO een eigen broodjeszaak opstart. En met succes! Zozeer zelfs, dat haar zaak de aandacht trok van Jan-Peter Balkenende, die haar persoonlijk is komen opzoeken, Wat je van haar kunt leren is de kracht van vertrouwen en geloven in jezelf, waardoor je als onddernemer en niet in de laatste plaats als mens, ook de zwaarste stormen kunt trotseren. Zodat je aan het einde van je reis met opgeheven hoofd kunt genieten van je succes!

Maar ook de volgende ondernemers breng ik graag nog even voor het voetlicht. Franca Adriaans, die zich met heel haar hart, ziel en zaligheid inzet voor de gasten van het Ronald McDonald Huis Tilburg. Samen met haar personeel geniet ze van wat ze met elkaar bereiken. En wat te denken van Rolph Adriaansen met zijn Genietgroep. Een ware ambassadeur van zijn zelf bedachte en toepasselijke woord Genietenissen. Jochem Klijn inspireert  en enthousiasmeert je met zijn verhaal over zaaien en oogsten. Hij vertelt waarom het hebben van een goed netwerk van wezenlijk belang is.

Als met al is dit voor ondernemers een bijzonder en boeiend boek, boordevol tips en bruikbare adviezen. Lees de praktijkverhalen en doe er je voordeel mee. Dat kan je veel ellende besparen en het helpt om je persoonlijke en zakelijke successen gemakkelijker en sneller te realiseren. Ik wens je veel leesplezier, geluk en inspiratie toe met dit prachtige boek!

 

Roeland Suylen

22 november 2010        

*ZIE OOK:

www.deparelreeks.nl/boekpresentaties/film-genieten-van-successen.html

www.deparelreeks.nl/boekpresentaties/foto-s-genieten-van-successen.html